Sağlık Çalışanlarına Fiili Hizmet Zammı Verilmesi
03.08.2018 tarihli ve 30498 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanan ve aynı tarihte yürürlüğe giren “7146 sayılı Askerlik Kanunu ile Diğer Bazı Kanunlarda ve 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” un 11. maddesi ile 5510 sayılı Kanun’un 40. maddesinde yer alan tabloya “20. Madde” eklenmiştir. İlgili değişiklik nedeniyle “Sağlık Çalışanlarına Fiili Hizmet Zammı Verilmesi” hususu hükme bağlanmıştır.
Söz konusu düzenleme neticesinde Fiili Hizmet Süresi Zammından yararlanacak sağlık personellerini belirlerken iki kriter dikkate alınması gerekmektedir.
“11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Kanun, 25/2/1954 tarihli ve 6283 sayılı Hemşirelik Kanunu ve 18/12/1953 tarihli ve 6197 sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun kapsamında sağlık meslek mensubu sayılan ve insan sağlığı için koruyucu, teşhis, tedavi ve rehabilite edici hizmetlerde çalışanlar” ın da fiili hizmet süresi zammından yararlanacağından bahsetmektedir.
Bu minvalde,
1- Uygulamadan Faydalanacaklar;
11.04.1928 tarihli ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San’atlarm Tarzı İcrasına Dair Kanun, 25.02.1954 tarihli ve 6283 sayılı Hemşirelik Kanunu ve 18.12.1953 tarihli ve 6197 sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun kapsamında sağlık meslek mensubu sayılan ve insan sağlığı için koruyucu, teşhis, tedavi ve rehabilite edici hizmetlerde çalışanlardır.
2- Uygulamanın Esasları;
03.08.2018 tarihinden itibaren insan sağlığına ilişkin işlerde teşhis tedavi ve rehabilite edici hizmetlerde 4/a’ya bağlı olarak sigortalı çalışanların bu işlerde geçirmiş oldukları her 360 gün için 60 gün fiili hizmet süresi eklenecek ve fiili hizmet zammı toplamda 5 yılı geçmeyecektir.
Bu kişilerin bahsi geçen işlerde en az 3600 gün (10 yıl) çalışılması gerekmektedir.
Emeklilik yaş haddi hesaplamalarında 3600 gün çalışılması halinde fiili hizmet zammı süresinin yarısı yaş haddinden indirilecektir.
3- Fiili Hizmet Süresi Zammı Hesaplanması;
Aylık prim ve hizmet belgesi hazırlanırken fiili hizmet süresi zammı kapsamında olan sigortalıların işin riskine maruz kaldıkları süreler ve işin riskine maruz kalmadıkları süreler için farklı aylık prim ve hizmet belgeleri düzenlenecektir. Aynı ayda aynı sigortalı için iki ayrı prim ve hizmet belgesi düzenlenmesi durumunda eksik gün nedeni olarak diğer nedenler (13 kodu) seçeneği işaretlenecektir.
Bahse konu mevzuatın yürürlüğe girdiği tarih olan 03.08.2018 tarihinden itibaren, 2018 yılı Ağustos ayı boyunca tam çalışması bulunan sigortalının fiili hizmet süresi zammı kapsamında bildirilecek toplam gün sayısı hesaplanırken, çalışılan gün sayısı 30’a bölünüp, 26 ile çarpılarak hesaplanacaktır.
Hal böyle olunca, 03.08.2018 tarihi itibariyle fiili hizmet süresi zammı kapsamına girebilecek 28 günlük çalışması olan bir personel için; (28/30) x 26 =24,27 gün fiili hizmet süresi zammı hesaplanacaktır. (Kesirler tam güne dönüştüğünden Ağustos ayı için 25 gün olarak fiili hizmet süresi zammı hesaplanacaktır.)
4- Fiili Hizmet Süresi Zammı Hesabına Katılmayan Süreler;
Çalışılan ayın bazı günlerinde insan sağlığına ilişkin işin yapılmaması durumunda yahut kapsam dışında başka bir görev üstlenildiği durumlarda (Ulusal Bayram ve Genel Tatil günleri hariç) geçen süreler hesaba katılmayacak yine Kanun kapsamına dahil olan meslek grubu mensubu olmakla beraber, mensubu olduğu mesleği yerine başka bir görev üstlenerek (yöneticilik, idarecilik vb.) fiili riske maruz kalmayan sigortalının yaptığı çalışma da işbu Kanun kapsamına girmeyecektir.
Bu minvalde, aylık prim ve hizmet belgelerinin, işyerinin özel sektöre ait bir işyeri olması halinde, en geç hizmetlerin ilişkin olduğu ayı takip eden ayın 23’üne kadar gönderilmesi gerekliliğinden, Ağustos 2018 ayına ilişkin fiili hizmet süresi zammı bildirimin 23 Eylül 2018 tarihine kadar bildirilmesi gerektiğini hatırlatırız.
Saygılarımızla,
Tez Medikal Sağlık Turizm Anonim Şirketi
Söz konusu düzenleme neticesinde Fiili Hizmet Süresi Zammından yararlanacak sağlık personellerini belirlerken iki kriter dikkate alınması gerekmektedir.
- Çalışan kişinin işçi veya memur statüsünde olması bir başka değişle 5510 sayılı kanunun 4/a ve 4/c maddesi kapsamında çalışması ve işin riskine maruz kalınması,
- 5510 sayılı Kanunun 40. maddesinde belirtilen işlerde çalışıyor olması ve belirtilen işleri yapıyor olması gerekmektedir. (Bu işleri bazen yapanlarda yararlanabilmekte ancak fiilen çalıştırdıkları süre oranında ek hizmet alabilmektedir.)
“11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Kanun, 25/2/1954 tarihli ve 6283 sayılı Hemşirelik Kanunu ve 18/12/1953 tarihli ve 6197 sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun kapsamında sağlık meslek mensubu sayılan ve insan sağlığı için koruyucu, teşhis, tedavi ve rehabilite edici hizmetlerde çalışanlar” ın da fiili hizmet süresi zammından yararlanacağından bahsetmektedir.
Bu minvalde,
1- Uygulamadan Faydalanacaklar;
11.04.1928 tarihli ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San’atlarm Tarzı İcrasına Dair Kanun, 25.02.1954 tarihli ve 6283 sayılı Hemşirelik Kanunu ve 18.12.1953 tarihli ve 6197 sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun kapsamında sağlık meslek mensubu sayılan ve insan sağlığı için koruyucu, teşhis, tedavi ve rehabilite edici hizmetlerde çalışanlardır.
2- Uygulamanın Esasları;
03.08.2018 tarihinden itibaren insan sağlığına ilişkin işlerde teşhis tedavi ve rehabilite edici hizmetlerde 4/a’ya bağlı olarak sigortalı çalışanların bu işlerde geçirmiş oldukları her 360 gün için 60 gün fiili hizmet süresi eklenecek ve fiili hizmet zammı toplamda 5 yılı geçmeyecektir.
Bu kişilerin bahsi geçen işlerde en az 3600 gün (10 yıl) çalışılması gerekmektedir.
Emeklilik yaş haddi hesaplamalarında 3600 gün çalışılması halinde fiili hizmet zammı süresinin yarısı yaş haddinden indirilecektir.
3- Fiili Hizmet Süresi Zammı Hesaplanması;
Aylık prim ve hizmet belgesi hazırlanırken fiili hizmet süresi zammı kapsamında olan sigortalıların işin riskine maruz kaldıkları süreler ve işin riskine maruz kalmadıkları süreler için farklı aylık prim ve hizmet belgeleri düzenlenecektir. Aynı ayda aynı sigortalı için iki ayrı prim ve hizmet belgesi düzenlenmesi durumunda eksik gün nedeni olarak diğer nedenler (13 kodu) seçeneği işaretlenecektir.
Bahse konu mevzuatın yürürlüğe girdiği tarih olan 03.08.2018 tarihinden itibaren, 2018 yılı Ağustos ayı boyunca tam çalışması bulunan sigortalının fiili hizmet süresi zammı kapsamında bildirilecek toplam gün sayısı hesaplanırken, çalışılan gün sayısı 30’a bölünüp, 26 ile çarpılarak hesaplanacaktır.
Hal böyle olunca, 03.08.2018 tarihi itibariyle fiili hizmet süresi zammı kapsamına girebilecek 28 günlük çalışması olan bir personel için; (28/30) x 26 =24,27 gün fiili hizmet süresi zammı hesaplanacaktır. (Kesirler tam güne dönüştüğünden Ağustos ayı için 25 gün olarak fiili hizmet süresi zammı hesaplanacaktır.)
4- Fiili Hizmet Süresi Zammı Hesabına Katılmayan Süreler;
Çalışılan ayın bazı günlerinde insan sağlığına ilişkin işin yapılmaması durumunda yahut kapsam dışında başka bir görev üstlenildiği durumlarda (Ulusal Bayram ve Genel Tatil günleri hariç) geçen süreler hesaba katılmayacak yine Kanun kapsamına dahil olan meslek grubu mensubu olmakla beraber, mensubu olduğu mesleği yerine başka bir görev üstlenerek (yöneticilik, idarecilik vb.) fiili riske maruz kalmayan sigortalının yaptığı çalışma da işbu Kanun kapsamına girmeyecektir.
Bu minvalde, aylık prim ve hizmet belgelerinin, işyerinin özel sektöre ait bir işyeri olması halinde, en geç hizmetlerin ilişkin olduğu ayı takip eden ayın 23’üne kadar gönderilmesi gerekliliğinden, Ağustos 2018 ayına ilişkin fiili hizmet süresi zammı bildirimin 23 Eylül 2018 tarihine kadar bildirilmesi gerektiğini hatırlatırız.
Saygılarımızla,
Tez Medikal Sağlık Turizm Anonim Şirketi